Manuál není překážkou. V Autoškole NOBE vás naučíme jak na něj
Diskuse na internetu jsou plné naříkajících žen-řidiček, které prosí o rady, jak se naučit bezpečně řídit s manuálem. Hlavně jim jde o to, aby při jízdě v autě nerozčilovaly své protějšky. Chtějí ale také jezdit co nejbezpečněji.
Své o tom ví například Petra Šišková z Ostravy. „Pomoc, nebo už příští jízdu nepřežiji. Manžel ze mě šílí. Pořád jsem nepřišla na to, jak správně řadit, auto mi chcípá. Máte nějakou radu?“ ptá se v diskusi.
A dočká se spousty odpovědí. Například: „Trénuj, trénuj, trénuj!“ píše jí jedna z řidiček. Další rada na sebe nenechá dlouho čekat: „Vzpomněla jsem si na své jízdy v autoškole a musím se smát. Celý kurz jsem cestou do práce jezdila s malinkým lístkem, kde jsem měla napsáno: spojka-jednička-plyn-spojka-dvojka-plyn-brzda-spojka-vyřadit. Byla jsem fakt jak trotl, ale teď jezdím jak Fittipaldi,“ popisuje své začátky jiná úspěšná řidička.
Další diskutující ženy, ale i muži jí radí stále trénovat na odlehlém parkovišti. „Když ti to chcípá, dáváš málo plyn, takže ho zkus přidat. Já jezdím devět let a musím říct, že první rok byl tragický. Pak jsem si prostě řekla, že to vychytám, a poradila se i s instruktorem z Autoškoly NOBE. Dnes už to v pohodě zvládám včetně parkingu. Je potřeba se nebát, nestydět a sedat do auta, co nejčastěji to jde,“ píše další zkušená řidička.
Je proto jasné, že začínající řidič se musí zamyslet a věnovat technice řazení více času. Důležité ale je nechat si poradit především od odborníků, kterými například jsou učitelé Autoškoly NOBE. Spousta lidí totiž kolem sebe šíří různé fámy a nepravdy či polopravdy, jejichž používáním začínající řidič svůj automobil pošle spíše předčasně na vrakoviště.
Samozřejmě je nejdůležitější vybrat si už na začátku správnou autoškolu, která má skvělé reference a recenze. Také historie vám napoví, jak si která autoškola stojí, pokud jde o základní hodnoty. Absolvování kurzu na řidičský průkaz skupiny B a trénink je pak tou správnou cestou. Články a návody slouží spíše jako inspirace či zdroj dalších informací.
Nejdůležitější je nastartovat
Klidný a pohodový start je základ všeho. Měl by být při něm zařazený neutrál. Spojka vlastně odpojí běžící motor od kol a to umožní řidiči změnit požadovaný stupeň bez toho, aby došlo k drnčení, tedy přeskakování zubů. Zásadní je ještě předtím, než řidič uchopí řadicí páku, aby sešlápnul spojku k podlaze. Startuje se totiž se sešlápnutou spojkou.
Se zařazeným neutrálem musí řidič pomalu uvolnit spojkový pedál a pak zařadit, co potřebuje, tedy buď zpátečku, nebo jedničku s nově sešlápnutou spojkou. V okamžiku, když řidič při pomalém spouštění spojky ucítí, že vůz zabírá, v té chvíli přidává plyn a zároveň uvolňuje spojku. Vše by mělo být plynulé a pohodové. Automobil nesmí cuknout, ale v klidu se rozjet. Při dalším přeřazení na vyšší stupeň je třeba vždy o něco navýšit otáčky, aby vozidlo získalo potřebný výkon.
Když motor zhasne
Nejčastější chybou je, že řidič spojku pustí příliš rychle, takže automobil jen poskočí a motor zhasne, takzvaně chcípne. Důležité je, aby řidič nezačal panikařit, když se mu to třeba stane na rušné křižovatce a auta za ním netrpělivě houkají. Je potřeba opět v klidu nastartovat a vůz plynule rozjet. Tohle se při řízení stalo každému řidiči, takže to není žádná katastrofa. Prostě při rozjezdu chyběl dostatečný výkon a spojka ten plynulý rozjezd nedovolila. Je potřeba ve chvíli, kdy řidič cítí, že mu motor zhasíná, aby podržel spojku ve stejné poloze a přidal plyn.
Řazení na vyšší a nižší stupeň
Často mají začínající řidiči problém i s tím, jak poznat, kdy přeřadit na vyšší a na nižší stupeň. Vyšší otáčky v rozmezí od 2500 do 3000 za minutu se projevují velmi hlasitě, takže by to i začátečník měl pochopit velmi brzy. Hodnota otáček se různí s typem vozidla.
Je třeba současně zapojit obě nohy a při držení spojky navyšovat otáčky motoru. Nohy by se měly jen na zlomek vteřiny potkat v záběru spojky a pak se od sebe odpoutat. Dvojku řadíme hned se sešlápnutou spojkou. Vše se vlastně točí kolem jemného přidávání plynu a pouštění spojkového pedálu.
Na nižší stupeň pak řidič musí podřadit ve chvíli, kdy se z motoru ozývají silně poddimenzované zvuky a vypadá to, že auto brzy zastaví a motor zhasne. Stačí, když řidič sešlápne spojkový pedál a sníží o jeden převod níže. Nižším stupněm lze automobil i přibrzdit, když je potřeba, například při jízdě z kopce.
S automatickou převodovkou se u nás zatím příliš nesetkáte, takže je jistější naučit se řídit auto s klasickou manuální převodovkou. S řidičákem na manuál vůz s automatickou převodovkou řídit můžete, opačně je to problém a při silniční kontrole na vás budou policisté nahlížet, jako byste vůbec neměli papíry.
V NOBE vás naučíme řídit s manuálem
Vyberte si v ceníku Autoškoly NOBE kurz podle svých časových dispozic a zavolejte nám nebo se přijďte rovnou podívat. V NOBE vás naučíme všechno nejen o převodovce, ale připravíme vás na silniční provoz se vším všudy. A s úsměvem!